IMZ (Russisch: Ирбитский мотоциклетный завод (ИМЗ), Irbitski Mototsikletni Zavod) is een Russisch merk van motorfietsen, die in het buitenland op de markt werden gebracht onder de merknaam Ural.

Het is een motorenfabriek in Irbit, opgericht in 1939, nadat het Russische leger via Zweedse tussenpersonen vijf BMW R71 zijspancombinaties gekocht had. Deze motorfietsen werden geheel uit elkaar gehaald en gekopieerd. In 1941 werden de eerste machines onder de naam "M 72" gepresenteerd. Ze werden vrijwel uitsluitend voor militair gebruik gebouwd. In 1941 werd een tweede productielijn in Kiev opgestart (KMZ Dnepr).

De M-72 was een motorfiets gebouwd door de Sovjet-Unie. Ontworpen als vervanging voor de twee zware motorfietsen die door het Rode Leger werden gebruikt - de TIZ-AM-600 en PMZ-A-750 - die beide tijdens de winteroorlog met Finland onbevredigend hadden gepresteerd en werden beschouwd als achterhaalde ontwerpen. De gekozen vervanger was de BMW R 71 die door de Wehrmacht was afgekeurd ter vervanging van de R 12. Als gevolg van het Molotov-Ribbentrop-pact waren de nodige juridische, politieke en economische procedures voor BMW aanwezig om het ontwerp te leveren, gereedschappen en training voor de vervaardiging van de motorfiets en de militaire zijspan.

De productie was bedoeld voor drie fabrieken in Moskou, Leningrad en Charkov met aanvullende artikelen afkomstig van verschillende andere fabrieken. Alleen de MMZ-fabriek in Moskou produceerde complete motorfietsen voorafgaand aan de Duitse invasie en het begin van het Oostfront (Tweede Wereldoorlog). De fabriek in Moskou werd oostwaarts verplaatst naar de stad Irbit in West-Siberië en omgedoopt tot IMZ. De fabrieken van Kharkiv en Leningrad werden verplaatst naar Gorkiy aan de rand van de GAZ-auto / vrachtwagenfabriek en kregen de nieuwe naam GMZ. Tijdens de oorlog werden motorfietsen geproduceerd bij zowel IMZ als GMZ, maar alle zijspannen voor zowel de M-72 als de Lend-Lease-fietsen werden geproduceerd bij Gorkiy. In 1952 werden 500 M-72-motoren verzonden vanuit IMZ om de KMZ-fabriek in Kiev, Oekraïne, in staat te stellen hun eerste batch M-72's te produceren. KMZ produceerde M-72 tot 1956. Een nauw verwant model de M-72N werd later geproduceerd. In 1957 verkochten de Sovjets de M72-productielijn (en) aan de Volksrepubliek China (Volksrepubliek China). De IMZ-fabriek leverde M-72 militaire fietsen aan de VRC tot aan de overdracht van de M-72-productielijn in 1957 en bleef onderdelen leveren aan de VRC tot 1960